Co wyróżnia kurs w ATC
Kurs na stanowisko dyżurnego ruchu prowadzony jest przez profesjonalną, doświadczoną kadrę, która przekaże Ci całą niezbędną wiedzę. Zrobimy wszystko, byś wyniósł z naszego kursu jak najwięcej!
O kursie
Kurs na stanowisko dyżurnego ruchu składa się z części praktycznej, teoretycznej oraz zajęć próbnych u pracodawcy. Solidnie przygotujemy Cię do egzaminu kwalifikacyjnego i przyszłej pracy. Szkolenie możesz odbyć w wariance A, B lub C.
Od czego zaczniesz? Od przygotowania zawodowego, składającego się ze stażu stanowiskowego i szkolenia praktycznego, realizowanego zgodnie z programem pracodawcy. Następnie czekają Cię wykłady i ćwiczenia w ramach części teoretycznej. Teorię możesz zrealizować w wersji stacjonarnej lub zdalnej. Sam decydujesz! Jeśli posiadasz kwalifikacje określone w wariancie A lub C – będziesz zwolniony z teorii. Ostatni etap to zajęcia próbne, polegające na wykonywaniu prac na stanowisku dyżurnego ruchu.
Przed rozpoczęciem kursu musisz poddać się badaniom lekarskim w Kolejowej Medycynie Pracy i uzyskać wynik dopuszczający.

Składowe kursu

Różne warianty kursu
Kurs na stanowisko toromistrza możesz odbyć w różnych wariantach, w zależności od posiadanego wykształcenia i doświadczenia:
Wariant A:
- wykształcenie – co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej oraz po uzyskaniu odpowiednio: tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
- zawodowy staż pracy – odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B:
- wykształcenie – co najmniej średnie,
- zawodowy staż pracy – 2 lata pracy na innym stanowisku kolejowym oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant C:
- wykształcenie – co najmniej zasadnicze zawodowe,
- zawodowy staż pracy – 5 lat pracy na stanowisku nastawniczego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
W każdym przypadku wymagane jest zaświadczenie lekarskie o przydatności do wykonywania tego zawodu, wykonane w Kolejowej Medycynie Pracy.
Czego się nauczysz
Zdobędziesz wiedzę i umiejętności potrzebne do samodzielnego i należytego wykonywania obowiązków na stanowisku dyżurnego ruchu. Nauczysz się:
- prowadzenia, organizacji i nadzorowania ruchu pociągów na szlakach, odcinkach zdalnego prowadzenia ruchu (zpr) i posterunkach ruchu oraz pracy manewrowej,
- obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łącznością,
- prowadzenia dokumentacji techniczno-ruchowej dot. ruchu pociągów i pracy manewrowej na posterunkach ruchu,
- obsługi przejazdu kolejowego.
Szkolenie teoretyczne prowadzimy pod kątem pytań i zadań egzaminacyjnych. Z kolei szkolenie praktyczne ma na celu zdobycie umiejętności niezbędnych do bezpiecznego i efektywnego wykonywania przyszłej pracy.
Przebieg kursu
Kurs składa się z części praktycznej, teoretycznej i zajęć próbnych, które zakończone są egzaminem. Szkolenie rozpoczyna się po zebraniu odpowiednio licznej grupy.
Staż stanowiskowy i praktyka
Przygotowanie zawodowe, na które składają się staż stanowiskowy i praktyka, odbywa się u pracodawcy według jego programu. W zależności od wariantu trwa:
- wariant A – 34 dni,
- wariant B i C – 62 dni.
Zajęcia teoretyczne
Po zakończeniu części praktycznej odbędziesz szkolenie teoretyczne, przeprowadzane według programu ATC lub pracodawcy. Czeka Cię 376 godzin zajęć (299 h wykładów + 77 h ćwiczeń). Jeśli realizujesz kurs w wariancie A lub C – szkolenie teoretyczne nie jest wymagane.
Możesz zdecydować się na wersję stacjonarną, w formie wykładów w ośrodku, lub zdalną, w formie wideokonferencji z wykorzystaniem łączy internetowych.
Zajęcia próbne
Czekaja Cię jeszcze zajęcia próbne, polegających na wykonywaniu czynności dyżurnego ruchu pod nadzorem u pracodawcy. W zależności od wariantu trwają:
- wariant A – 10 dni,
- wariant B i C – 20 dni.
Egzamin kwalifikacyjny
Egzamin odbywa się przed Komisją powołaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Składa się z egzaminu praktycznego i teoretycznego (część pisemna i ustna).
Egzamin praktyczny:
- dokonanie zapisów w dokumentacji techniczno-ruchowej (egzemplarz szkoleniowy) podczas występowania usterek w działaniu urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
- wypisanie rozkazów pisemnych (egzemplarz szkoleniowy) w zadanych przypadkach,
- dokonanie zapisów w dzienniku ruchu (egzemplarz szkoleniowy) podczas zamknięć torowych,
- opracowanie treści podanych telegramów adresowych (egzemplarz szkoleniowy),
- omówienie czynności związanych z przygotowaniem drogi przebiegu dla wjazdu, wyjazdu i przejazdu pociągu na wskazanych urządzeniach sterowania ruchem kolejowym,
- omówienie zakresu czynności wykonywanych przez nastawniczego i zwrotniczego,
- obsługa urządzeń rogatkowych z posterunku nastawczego,
- użycie środków technicznych służących do miejscowego zabezpieczania iglic zwrotnicowych w krańcowym położeniu, przejście na lokalne nastawianie zwrotnic,
- sposoby zabezpieczania drogi przebiegu dla jazd na sygnał zastępczy lub rozkaz pisemny.
Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna – opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu:
- techniki i organizacji ruchu kolejowego,
- sterowania ruchem kolejowym;
2) część ustna – znajomość zagadnień z zakresu:
- techniki i organizacji ruchu kolejowego,
- sygnalizacji kolejowej,
- systemu zarządzania bezpieczeństwem,
- obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności oraz ogólna znajomość: budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności, organizacji i wykonywania wojskowych przewozów transportem kolejowym oraz przewozu koleją towarów niebezpiecznych, budowy urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych, budowy toru kolejowego i rozjazdów kolejowych.
Jak szkolimy
Jak szkolimy? Przede wszystkim kompleksowo! Zadbamy o każdy aspekt kursu, by jak najlepiej wyposażyć Cię w niezbędną wiedzę.
Opinie absolwentów
Zapisz się na kurs
Poniżej znajdziesz listę dostępnych terminów, wraz z cenami oraz liczbą dostępnych miejsc.
Sposoby finansowania kursów









Zdjęcia z naszych kursów
Jesteś ciekawy jak przebiegają nasze szkolenia? Zobacz fotorelację z przeprowadzonych kursów na różne specjalizacje – być może niedługo sam znajdziesz się w naszej galerii 🙂




















Najczęstsze pytania
Masz pytania? Przejrzyj najpierw listę tych najczęściej zadawanych! Być może właśnie tam znajdzie się odpowiedź na Twoje pytanie. Jeśli nie, skontaktuj się z nami.
- Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne u pracodawcy: wariant A – 34 dni, wariant B i C – 62 dni.
- Szkolenie teoretyczne: wariant B – 376 godzin, według programu ATC lub pracodawcy,
- Zajęcia próbne u pracodawcy: wariant A – 10 dni, wariant B i C – 20 dni.
Szkolenie teoretyczne odbywa się w godzinach 14:00-20:00, od poniedziałku do piątku. Z kolei szkolenie praktyczne, staż stanowiskowy oraz zajęcia próbne to praca w pełnym wymiarze godzin, zgodnie z harmonogramem ustalonym przez pracodawcę.
W każdym przypadku wymagane jest zaświadczenie lekarskie o przydatności do wykonywania tego zawodu, wykonane w Kolejowej Medycynie Pracy.
Wariant A:
- wykształcenie – co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej oraz po uzyskaniu odpowiednio: tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych,
- zawodowy staż pracy – odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B:
- wykształcenie – co najmniej średnie,
- zawodowy staż pracy – 2 lata pracy na innym stanowisku kolejowym oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant C:
- wykształcenie – co najmniej zasadnicze zawodowe,
- zawodowy staż pracy – 5 lat pracy na stanowisku nastawniczego oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Kursy rozpoczynamy po zebraniu odpowiednio licznej grupy, według terminów ustalonych z pracodawcą i ogłoszonych na stronie ATC.
Kontakt
Zachęcamy do kontaktu – pomożemy Tobie dobrać odpowiednie szkolenie, termin oraz sposób finansowania.
Jesteśmy dla Ciebie dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00 – 16:00.
Możesz też skorzystać z poniższego formularza!
To najsprawniejsza forma kontaktu – określ, którego ośrodka dotyczy Twoja sprawa, a wiadomość trafi w odpowiednie ręce 🙂