Co wyróżnia kurs w ATC
Kurs na stanowisko toromistrza prowadzony jest przez profesjonalną, doświadczoną kadrę, która przekaże Ci całą niezbędną wiedzę. Zrobimy wszystko, byś wyniósł z naszego kursu jak najwięcej!
O kursie
Kurs na stanowisko toromistrza składa się z przygotowania zawodowego, części teoretycznej oraz zajęć próbnych u pracodawcy. Solidnie przygotujemy Cię do egzaminu kwalifikacyjnego i przyszłej pracy. Szkolenie możesz odbyć w trzech wariantach.
Od czego zaczniesz? Od przygotowania zawodowego, składającego się ze stażu stanowiskowego i szkolenia praktycznego, realizowanego zgodnie z programem pracodawcy. Następnie czekają Cię wykłady i ćwiczenia w ramach części teoretycznej. Realizując kurs w wariancie A, jesteś zwolniony z teorii. Ostatni etap to zajęcia próbne, polegające na wykonywaniu prac pod nadzorem na stanowisku toromistrza.
Przed rozpoczęciem kursu musisz poddać się badaniom lekarskim w Kolejowej Medycynie Pracy i uzyskać wynik dopuszczający.

Składowe kursu

Różne warianty kursu
Kurs na stanowisko toromistrza możesz odbyć w różnych wariantach, w zależności od posiadanego wykształcenia i doświadczenia:
Wariant A:
- wykształcenie – co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy nawierzchni kolejowej lub budownictwa oraz po uzyskaniu odpowiednio: tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych,
- zawodowy staż pracy – rok pracy przy budowie, naprawie lub utrzymaniu nawierzchni kolejowej oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B:
- wykształcenie – co najmniej zasadnicze zawodowe po ukończeniu kształcenia w zawodach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy nawierzchni kolejowej lub budownictwa, po uzyskaniu dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym,
- zawodowy staż pracy – 2 lata pracy przy budowie, naprawie lub utrzymaniu nawierzchni kolejowej oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant C:
- wykształcenie – co najmniej zasadnicze zawodowe,
- zawodowy staż pracy – 3 lata pracy przy budowie, naprawie lub utrzymaniu nawierzchni kolejowej oraz odbycie przygotowania zawodowego.
W każdym przypadku wymagane jest zaświadczenie lekarskie o przydatności do wykonywania tego zawodu, wykonane w Kolejowej Medycynie Pracy.
Czego się nauczysz
Zdobędziesz wiedzę i umiejętności potrzebne do samodzielnego i należytego wykonywania obowiązków na stanowisku toromistrza. Przekażemy Ci wiedzę z zakresu:
- miernictwa kolejowego i pomiarów toru,
- budowy, utrzymania oraz diagnostyki nawierzchni kolejowej,
- zagadnień zw. z wykonawstwem i odbiorami robót oraz zasad bezpieczeństwa pracy,
- zagadnień z techniki i organizacji ruchu,
- sygnalizacji kolejowej,
- zagadnień dot. budowy i utrzymania urządzeń sterowania ruchem i łączności kolejowej oraz detekcji stanów awaryjnych taboru,
- zagadnień dot. sieci trakcyjnej górnej i powrotnej,
- zagadnień dot. urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów,
- zasad postępowania w razie wypadku kolejowego, uszkodzenia toru, podtorza, budowli oraz innych urządzeń kolejowych, zagrażających bezpieczeństwu ruchu.
Szkolenie teoretyczne prowadzimy pod kątem pytań i zadań egzaminacyjnych. Z kolei szkolenie praktyczne ma na celu zdobycie umiejętności niezbędnych do bezpiecznego i efektywnego wykonywania przyszłej pracy.
Przebieg kursu
Kurs składa się z części praktycznej, teoretycznej i zajęć próbnych, które zakończone są egzaminem. Szkolenie rozpoczyna się po zebraniu odpowiednio licznej grupy.
Staż stanowiskowy i praktyka
Przygotowanie zawodowe, na które składają się staż stanowiskowy i praktyka, odbywa się u pracodawcy według jego programu.
Zajęcia teoretyczne
Po zakończeniu części praktycznej odbędziesz szkolenie teoretyczne, przeprowadzane według programu ośrodka szkoleniowego lub pracodawcy. Czeka Cię 440 godzin zajęć (288 h wykładów + 152 h ćwiczeń). Jeśli realizujesz kurs w wariancie A, jesteś zwolniony z teorii.
Możesz zdecydować się na wersję stacjonarną, w formie wykładów w ośrodku, lub zdalną, w formie wideokonferencji z wykorzystaniem łączy internetowych.
Zajęcia próbne
Czekają Cię jeszcze 24 dni zajęć próbnych, polegających na wykonywaniu czynności toromistrza pod nadzorem u pracodawcy.
Egzamin kwalifikacyjny
Egzamin odbywa się u pracodawcy. Składa się z egzaminu praktycznego i teoretycznego (część pisemna i ustna).
Egzamin praktyczny – umiejętność:
- wykonanie badań bezpośrednich toru,
- dokonanie pomiaru strzałek łuku,
- wykonanie technicznych badań rozjazdu,
- dokonanie odczytu z planu schematycznego stacji oraz odczytu na rysunku technicznym,
- osłonięcie sygnałami przeszkody na torze oraz miejsca ograniczenia prędkości ruchu pociągów na torze,
- opracowanie harmonogramu robót przy wymianie rozjazdu, regulacji toru w planie i profilu,
- regulacja naprężeń w torze bezstykowym metodą swobodnej regulacji naprężeń,
- dokonanie oględzin rozjazdów,
- wymiana pojedynczych podkładów lub podrozjazdnic,
- usunięcie wychlapu w torze,
- osygnalizowanie przejazdu kolejowego od strony toru i drogi,
- dokonanie regulacji zamknięcia nastawczego suwakowego.
Egzamin teoretyczny:
1) część pisemna – opracowanie tematów lub rozwiązanie testu z zakresu:
- pracy i obowiązków toromistrza,
- zasad tyczenia osi torów i rozjazdów,
- zasad niwelacji toru i terenu,
- zasad budowy toru kolejowego,
- organizacji robót torowych,
- analizy zmian stanu naprężeń w tokach szynowych,
- regulacji naprężeń w torze bezstykowym,
- naprawy pękniętej szyny w torze bezstykowym,
- oględzin rozjazdów,
- obsługi toromierza,
- budowy i regulacji zamknięć nastawczych,
- zasad podbijania torów i rozjazdów,
- dokonywania bieżących napraw i czynności utrzymaniowych nawierzchni kolejowej;
2) część ustna – znajomość:
- zasad tyczenia osi torów i rozjazdów,
- zasad niwelowania torów i terenu, dokonywania stosownych pomiarów i obliczania strzałek łuków,
- zasad dokonywania kontroli stanu torów, rozjazdów i budowli kolejowych oraz związanych z tym pomiarów,
- zasad osłaniania sygnałami i prowadzenia robót związanych z budową i utrzymaniem podtorza i nawierzchni budowli i urządzeń kolejowych,
- budowy i działania sprzętu i maszyn oraz ręcznych narzędzi do robót torowych,
- budowy, zasad działania i napraw rozjazdów kolejowych,
- zasad budowy i utrzymania torów bezstykowych,
- zagadnień spawalnictwa szyn i rozjazdów,
- zasad dokonywania odbioru robót nawierzchniowych,
- zasad dokonywania badań defektoskopowych,
- zasad i kryteriów określania stopnia zużycia i przydatności elementów nawierzchni kolejowej,
- zasad i zakresu przygotowania kolei do pracy w warunkach zimowych,
- budowy i utrzymania urządzeń ogrzewania rozjazdów kolejowych,
- sygnalizacji kolejowej i techniki ruchu,
- budowy, zasad działania i obsługi urządzeń sterowania ruchem i łączności kolejowej,
- zasad ochrony przeciwpożarowej oraz posługiwania się sprzętem przeciwpożarowym,
- zasad postępowania w razie wypadku kolejowego oraz uszkodzenia toru, podtorza, budowli i urządzeń kolejowych, zagrażającego bezpieczeństwu ruchu,
- sposobów udzielania pierwszej pomocy w razie wypadków z ludźmi lub nagłych zachorowań,
- zasad składowania elementów nawierzchni kolejowej,
- wykorzystania komputerowych systemów wspomagających decyzje przy ocenie stanu technicznego nawierzchni.
Jak szkolimy
Jak szkolimy? Przede wszystkim kompleksowo! Zadbamy o każdy aspekt kursu, by jak najlepiej wyposażyć Cię w niezbędną wiedzę.
Opinie absolwentów
Zapisz się na kurs
Poniżej znajdziesz listę dostępnych terminów, wraz z cenami oraz liczbą dostępnych miejsc.
Sposoby finansowania kursów









Zdjęcia z naszych kursów
Jesteś ciekawy jak przebiegają nasze szkolenia? Zobacz fotorelację z przeprowadzonych kursów na różne specjalizacje – być może niedługo sam znajdziesz się w naszej galerii 🙂




















Najczęstsze pytania
Masz pytania? Przejrzyj najpierw listę tych najczęściej zadawanych! Być może właśnie tam znajdzie się odpowiedź na Twoje pytanie. Jeśli nie, skontaktuj się z nami.
- Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne – u pracodawcy zgodnie z jego programem,
- Szkolenie teoretyczne – 440 godziny według programu ATC lub pracodawcy,
- Zajęcia próbne – 24 dni u pracodawcy.
Szkolenie teoretyczne odbywa się w godzinach 14:00-20:00, od poniedziałku do piątku. Z kolei szkolenie praktyczne, staż stanowiskowy oraz zajęcia próbne to praca w pełnym wymiarze godzin, zgodnie z harmonogramem ustalonym przez pracodawcę.
Wariant A:
- Wykształcenie – co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy nawierzchni kolejowej lub budownictwa oraz po uzyskaniu odpowiednio: tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
- Zawodowy staż pracy – rok pracy przy budowie, naprawie lub utrzymaniu nawierzchni kolejowej oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B:
- Wykształcenie – co najmniej zasadnicze zawodowe po ukończeniu kształcenia w zawodach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy nawierzchni kolejowej lub budownictwa, po uzyskaniu dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym.
- Zawodowy staż pracy – 2 lata pracy przy budowie, naprawie lub utrzymaniu nawierzchni kolejowej oraz odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant C:
- Wykształcenie – co najmniej zasadnicze zawodowe.
- Zawodowy staż pracy – 3 lata pracy przy budowie, naprawie lub utrzymaniu nawierzchni kolejowej oraz odbycie przygotowania zawodowego.
W każdym przypadku wymagane jest zaświadczenie lekarskie o przydatności do wykonywania tego zawodu, wydane na podstawie badań w Kolejowej Medycynie Pracy.
Kursy rozpoczynamy po zebraniu odpowiednio licznej grupy, według terminów ustalonych z pracodawcą i ogłoszonych na stronie ATC.
Kontakt
Zachęcamy do kontaktu – pomożemy Tobie dobrać odpowiednie szkolenie, termin oraz sposób finansowania.
Jesteśmy dla Ciebie dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00 – 16:00.
Możesz też skorzystać z poniższego formularza!
To najsprawniejsza forma kontaktu – określ, którego ośrodka dotyczy Twoja sprawa, a wiadomość trafi w odpowiednie ręce 🙂